Total War: Shogun 2 – Demo

För någon vecka sedan tankade jag hem demot till Total War: Shogun 2 i väntan på släppet. Det var med stor förväntan när jag kickade igång spelet genom Steam. De andra spelen i serien har alltid varit bra, med variation på bra och bättre. Ett av favoriterna är Empire Total War och det mycket på grund av att man kan spela som Sverige. Det är inte så många spel som tillåter dig att härska och plundra den kända världen som svenskar.

Continue reading “Total War: Shogun 2 – Demo”

Men of War: Assault Squad

Mastodont krig på PC, kan det bli bättre? Antagligen. Men i och med det senaste släppet av Men of War serien har genren  nått sin kulmen. Jag har personligen svårt att tänka mig att det kan bli köttigare och mer realistiskt än såhär.

I stort är Men of War: Assault Squad likt sina föregångare, fast denna gången är spelet mer inriktat på flerspelarläget än tidigare. Med andra ord; den traditionella kampanjen är bortklippt. Dock, ensamspelarläget är inte helt struket. Istället för en kampanj får man här istället ta del av “skirmish” uppdrag. De skriptade story sektionerna är borta och har ersatts med stora kartor där man får slåss med i princip obegränsade resurser.

Continue reading “Men of War: Assault Squad”

Minecraft

Då har man gjort som 3 biljarder andra människor på denna planet och köpt Minecraft. Jag vet dock inte om man kan kalla spelet “indie” med tanke på försäljningssiffrorna. När slutar ett spel vara indie egentligen? Handlar det enbart om vilken utgivare man är del av?

Kan först börja med att berätta att jag när väl skulle betala för spelet möts jag av en logga som sa något i stil med; “so you are one of those that hasn’t bought Minecraft yet”.  Jag måste säga att detta nästan fick mig att skita i att trycka på “fortsätt” knappen. Jag menar, som indie-utvecklare måste man väl ändå visa ödmjukhet? Eller har jag fel? Fast jag antar när man hovar in de summorna som Markus Persson har gjort på spelet kan man väl ta sig friheter.

Continue reading “Minecraft”

Nya X-com

2k Games X-comOm ett tag kommer det nya X-com spelet och vi som är pc-veteraner har länge väntat på en uppföljare värd namnet. Jag vet dock inte om det nya X-com kommer att vara värt namnet, men oavsett ska det bli kul att få se vad nytt 2K Games kommer att tillbringa.

Där är några saker som oroar mig dock.

Det nya X-com kommer att lämna det strategiska bakom sig, och istället får vi en första persons-skjutare. Bara det faktumet får en att rynka på näsan. Främst för att vart och vartannat spel nuförtiden är första persons-skjutare och enligt mig börjar det bli lagom uttjatat med sådana spel.

Dock, utvecklarna har lovat att den strategiska aspekten med basbyggande och forskning skall vara kvar, så det är inte helt illa.

Men det som verkligen bekymrar mig är de nya utomjordingarna vi slåss mot. Det som gjorde originalet så charmigt hade mycket med utomjordingarna att göra. De var de “klassiska” varelserna; de gråa med de stora ögonen, de starka gröna mutanterna och de “alien”-filmerna inspirerade med gripklor som la ägg i folk, och omvandlade dem till zombies.

Continue reading “Nya X-com”

Just Cause 2 – Demo

Just Cause kom för några år sedan till PC och Xbox 360. Det var imponerande på vissa fronter (stor öppen värld, fritt, galna stunts med mera) men tyvärr blev själva spelandet lidande då uppdragen var rätt tråkiga och repetitiva.

Nu är det snart dags för Just Cause 2, och jag måste säga redan nu efter att ha spelat demot att framtiden för spelet ser ljus ut. Det är kort och gott fantastiskt. Världen behåller sig öppen, och utöver att grafiken och fysiken har förbättrats har även spelkänslan ökat dramatiskt.

Bara en halvtimmes spelande skulle kunna göras om till en hel James Bond film. Där är så mycket action. Det blir aldrig gammalt att slänga sig från bil till bil och skjuta av passagerare för att sedan kasta sig från biltaket för att greppa tag i en flygande helikopter och göra kort av piloten. Det mesta sker helt dynamiskt, och kan i princip utföras överallt, det vill säga vartenda kvadratmeter av kartan har potential att bli en klassik action-scen som hämtad ur en film.

Demot hämtar du genom Steam, och enligt Game.se släpps Just Cause 2 den 25:e mars.

/Thomas