Förvirrande betygssystem – Me no like

Hade jag använt mig av ett betygssystem för mina recensioner hade jag utnyttjat 1-5 modellen. Detta har förstås sina förklaringar, och kanske den mest uppenbara är att det är den enklaste och minst förvirrande av dem. Dessutom är jag uppvuxen på 80-talet då min skolgång kantrades av just detta betygssystemet.

Anledningen till att jag inte använder den nu är att jag vill att mina läsare faktiskt skall läsa artikeln, istället för att bara ta en titt på betyget. Jag har dock använt mig av systemet tidigare, då jag och polare höll i en webbsida lik denna, men som även då tacklade film och musik utöver tv-spel. Nog om det dock.

1-5 systemet är bäst därför att den är så påfallande enkel att förstå:

1 = Rysligt dåligt spel, och är spelvärldens motsvarighet till filmens Gigli.

2 = Fortfarande ett dåligt spel, men spelet visar sidor och eventuellt idéer som kunde ha blivit något, om det som sagt inte var så fruktansvärt dåligt och misskött.

3 = Mediokert och slätstruket. Spelet innehåller inget nytt, allt har setts och gjorts förut. Grafiken kan vara på topp, buggarna små – men bjuds det inte på något originellt, eller innehåller en fantastisk story hamnar det dessvärre i glömskans träsk.

4 = Ett väldigt underhållande spel. Det har i princip allt, grym story, härlig gameplay och läcker grafik. Men tyvärr saknas det något. Oftast brukar det involvera handlingen; oftast någon slags “twist” som i princip förstör hela spelupplevelsen, eller kanske rentav ett hafsigt slut – ett anti-klimax utan dess like.

5 = Ett spel i perfekt symbios med spelaren. Spelet innehåller allt som förväntas. Spelupplevelsen är lagd på max, och precis allt klickar. Grafik, ljud, gameplay, och story i en perfekt harmoni som inte släpper en förrän man har klarat spelet minst två gånger.

Enkelt, eller hur?

Istället för att de största sajterna utnyttjar detta enkla system använder de flesta en skala som antingen är 1-10, eller 1-100. Man kan tycka att det skulle vara lätt att applicera 1-5 betygssystemet på dessa skalorna genom att dela med 5 där vart 2:a respektive 20:e poäng motsvarar ett nytt betyg.

Ett spel som får till exempel 6 poäng motsvarar betyget 3. Det som gör det förvirrande, speciellt när det börjar användas decimaler är vad det är som avgör om betyget skall motsvara en 3:a eller en 4:a? Säg att ett spel får det sammanlagda betyget av 7,9. Det motsvarar en trea, matematiskt räknat. Men är verkligen den där sista poängen så avgörande? Vad är det som gör ett spel med betyget 8,3 så väsentligt bättre än ett spel med betyget 7,9?

Vore det inte enklare att placera in spelen i 5 olika kategorier a la 1-5 betygssystemet, från dåligt till bra, istället för traska omkring i någon slags ingenmansland? Det lustigaste med detta är att IGN (största nättidningen) delar in sin poäng i ytterligare ett system när de väl har satt sitt betygen som går efter 0-10 modellen. 9.5 är “Incredible” medan 9.4 bara är värt “Outstanding”.

Marginalerna är så små att det blir bisarrt. Bara IGN har 16 olika kategorier för sin skala. Du kan läsa om dem här.

Poängen jag försöker sträva efter; är verkligen 0.1 poäng en sådan stor skillnad från spel till spel, att det skulle kunna kategoriers annorlunda än ett som har 0.1 poäng mindre? De får det att verka som att sätta ett betyg på ett spel är lika avancerat som att forska inom kvantum fysik. Då måste man också ha i åtanke hur deras 0-10 skala fungerar, som inte verkar vara mer avancerat än att en kille sitter och sätter slumpmässiga betyg på spelets uppbyggnad som rör alltifrån grafik till presentation. Dock, deras ambitions nivå försöker säga någonting annat, men jag betvivlar det starkt.

Som du kanske förstår så slås betyget ihop och delas sedan med 5, det vill säga, antal kriterier de har.

Utöver att just IGN har ett alldeles för avancerat betygssystem för något sådant banalt som att sätta betyg på spel, så är det väl ingen som bryr sig egentligen? Jodå. Alla dessa “fanboys” som har i uppgift att förpesta tillvaron för alla på diverse forum.

När ett exklusivt spel släpps på en konsol nära inpå ett annat exklusivt släpp på en rivaliserande konsol, speciellt när spelet ingår i samma genre så kan du räkna med ett helvete i världen av spelforum. Om detta spel får 0.1 poäng mer än det rivaliserade spelsläppet blir alla fanboys som tokiga. Recensenter hotas till livet, speltidningar är plötsligt “biased” med mera.

Detta hade dock kunnat undvikas om man bara hade använt sig av 1-5 modellen, då alla exklusiva släpp ändå ligger och nosar på toppbetygen.

Folk hade faktiskt tagit sig tid att läsa artiklarna istället för att hänga upp sig på en siffra och som sagt inte betyder något mer utöver att det påpekar vilket meningslöst system det är. Bring back the old school!

/Thomas

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: