Men of War: Red Tide

Large-scale wars have always done best on PC, and Men of War: Red Tide is yet another example of this. Red Tide is a sequel to the unique and underrated Men of War – which is a sequel to Faces of War, and which in turn is a sequel to Soldiers: Heroes of World War II.

Many sequels, but in each release, the series has developed, and in many ways become more realistic and, above all, all the more epic. It should perhaps be mentioned that the game series has so far taken place exclusively during the Second World War and Red Tide is no exception.

Continue reading “Men of War: Red Tide”

Class 3 Outbreak – ZOMBIES!

Vad sägs om lite zombie apokalyps på massiv skala? Kolla in trailern nedan från spelet Class 3 Outbreak.

Spelet använder sig av Google maps för att simulera ett område, och ett hyfsat stort sådant också. Spelet i sig kanske inte ser så roligt ut, men skalan gör det faktiskt lite intressant.

Efter att ha testat deras Zombie simulator som baseras på samma system känns det faktiskt som ett måste att få testa denna lilla indie-produktion av Binary Space.

Jag hade igång simulatorn i cirka femton minuter och då hade mer än halva kartan hunnit bli täckt av zombies. Som det ser ut nu, kommer snart alla mina invånare att vara zombie mat.

/Thomas

The Sims 3 = The Sims meningslöst

Sims 3Det händer då och då att jag sätter mig ner med Sims 3 och lirar lite för att bryta tristessen. Varje gång jag gör det påminns jag hur bra Sims 2 var jämfört med detta – utöver vissa funktioner.

Problemet med Sims 3 är att det inte känns som man åstadkommer något, eller kan åstadkomma något för den delen. I princip allt som gjorde Sims 2 underhållande är bortplockat.

Sims 2 var en gång i samma skede som Sims 3 är i nu, det vill säga det fanns inte mycket att göra förutom att få sin gubbe att jobba. Men jag kom in sent i spelandet så jag fick ta del av alla expansioner direkt.

Vartenda yrke i tvåan ledde till något unikt, och om inte detta var nog fanns det mycket att sysselsätta sin gubbe med. I trean känns dock allting väldigt torftigt och otillfredsställande. Att nå nivå tio i “jobb” ger inget utöver det vanliga, och hela processen känns helt onödig och överflödig. Detta bidrar för mig till att hela spelet känns meningslöst – för att just utöver jobben i trean är spelet näst intill dött.

Dessvärre innehåller trean funktioner som gör att jag inte kan gå tillbaks. Den främsta funktionen är just att gubbar utvecklas och åldras fastän du inte spelar med dem och detta brukar leda till en hel del intressanta relationer Sims emellan. Ett annat plus är att ens gubbe/gubbar inte är fängslad i huset.

Jag antar att det bara återstår en väntan nu. En expansion är redan på väg, men jag vet inte riktigt om det var den expansionen (The Sims 3: World Adventures) jag väntade mig…

/Thomas aka tomme

Operation Flashpoint 2: Dragon Rising

It could have been so good...

Äntligen är Operation Flashpoint 2: Dragon Rising här! Ett spel jag har suktat efter länge. Fet kampanj, grymma vapen, co-op läge och realism.

Men så besviken man kan bli. Med tanke på de senaste besvikelserna undrar jag hur lågt jag kan komma. Nästa steg skulle innebära att någon får hämta upp mig med en djuphavs gående atomubåt… ja, så illa är det.

Dessa Hollywood-pretentiösa utvecklare tror fortfarande att vi vill ha halvdana spel med buggar upp över öronen och utöver det bli serverade med lögner efter lögner. Jag blir så fruktansvärt trött.

Continue reading “Operation Flashpoint 2: Dragon Rising”

Risen – Nej, inte chokladen

I have RISEN!Risen – ett tämligen okänt spel för massorna skulle vara min tanke. Jag själv kände inte till det tills för ett par veckor sedan. Oavsett vad, så är Risen ett rollspel i sann fantasy-miljö.

Skaparna bakom detta spelet har tidigare gjort sig kända för Gothic serien. Ett gäng uppskattade rollspel (förutom trean då) från utvecklarna Piranha bytes.

Risen fortsätter dock inte storyn från Gothic. Detta är en självständig titel – men är en del av samma universum skulle jag tro. Det första som slår en när man kickar igång spelet är den fantastiska grafiken och atmosfären. Det börjar med andra ord gott.

När det väl blir kamp utspelar sig combat-systemet lite som Mount & Blade. Det vill säga – du själv står för block och hugg.

Continue reading “Risen – Nej, inte chokladen”