XCOM Enemy Unknown

Release-datumet börjar närma sig med stormsteg för XCOM Enemy Unknown. Det är nu mindre än en månad kvar till årets släpp.

X-com serien har alltid tillhört mina favoritspel. Det strategiska kombinerade med det taktiska, basbyggandet och ond bråd död i form av superupphettad grön plasma. X-com har alltid satt ditt taktiska kunnande till sin spets, svårighetsgraden har varit brutal, men så ofantligt givande då du lyckas överkomma även de mer mardrömsliknande uppdragen.

Inom mindre än en månads tid hoppas jag få kunna uppleva detta igen. Dock, där är några förändringar som oroar mig i denna “remaken”.

“Timeunits” har blivit ersatt av ett nytt system. Istället för att kunna skjuta hur mycket du vill under din tur, är det nu begränsat till ett “move & shoot” system. Du kan röra dig, och sedan skjuta, eller skjuta för att sedan röra dig. Eftersom jag inte har spelat spelet, så är jag inte helt hundra på hur detta kommer att fungera, men så vitt jag har förstått begränsat systemet på detta viset. Hur det kommer att utspela sig kommer att visa sig.  Men i min hjärna så sätter det vissa begränsningar, speciellt kombinerat med min nästa punkt.

Hela “inventory-management” har i princip slopats. Du skall fortfarande kunna utrusta dina mannar, men på ett ytterst begränsat sätt. Det vill säga du väljer endast vilket vapen han skall ha, vilken slags utrustning och om han skall ha något extra i form av bedövningsvapen eller helande hjälpredskap. Så inga fler soldater med endast en pistol och tio handgranater. Lite av det taktiska och det roliga med att utrusta dina mannar försvinner i och med detta.

Väl på slagfältet skall det inte finnas någon “free-aim” utöver med granater och raketkastare. Detta innebär att soldater med vanliga vapen endast kan skjuta på identifierade mål. Detta känns väldigt udda. Jag vet inte hur många gånger som jag pepprat sönder väggar och hus i spel som X-com, Jagged Alliance 2 och Silent Storm i bara tron att där gömmer sig fiender bakom en vägg. Ännu en taktisk begränsning enligt mig.

Utöver detta har du bara en bas under ditt befogade. Truppstorleken begränsats till en början på fyra soldater, men kan sedan utökas till sex.

Mer information har jag inte lyckas forska fram, men trots all min negativism så ser jag fram emot spelet. För som sagt det är årets släpp för mig. Dessa förändringar oroar mig bara något, eftersom X-com blev en klassiker på grund av att allt ovanstående fanns i spelen.

Spelet släpps den 11:e oktober för oss nordbor.

Och här är en länk från en som har spelat en förhandskopia av spelet. Glädjande nyheter då han inte kan slita sig från spelet!

/Thomas

One Response to “XCOM Enemy Unknown”

  1. Bästa spelet år

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: