Dragon Age II

Har försökt spela Dragon Age II nu under helgen, men har bara lyckats komma ett par timmar in. Spelet är enkelt sagt tråkigt och väldigt dåligt.

Är det inte dags att byta spelmotor Bioware? Sedan Mass Effect (det första) har Bioware använt sig av samma spelmotor till vartenda spel som har kommit ut sen dess, och det börjar både synas och kännas. För varje nytt släpp skall det “streamlinas” ytterligare och desto tunnare upplevelse får vi som spelare ta del av. Dragon Age II känns som ett knapertunnt Mass Effect i fantasy miljö med ett Iphone inspirerat interface.

Det knäcker atmosfären rätt kraftigt då till exempel grafik till prylar har ersatts av små lysande ikoner. Snacka om lathet, och om inte oinspirerande. Sedan är miljöerna fortfarande helt statiska, och alla som spelat något utav Biowares spel sen Mass Effect vet vad jag snackar om. Npc:er står stilla på samma plats spelet igenom och upprepar samma fraser i all oändlighet till solen exploderar.

Detta hade jag dock kunnat bortse från eftersom Dragon Age: Origins led av samma sak men var trots det ett väldigt underhållande spel. Problemet med tvåan är storyn är så klen att det inte ens känns värt att fortsätta bara på grund av den. Du rör dig sig i samma område hela tiden, i samma stad, med de enstaka utflykterna till närområdet, och även här syns extrem lathet. Många ställen du har besökt kommer att upprepas, fast i form av andra uppdrag.

Kan det bli värre? Taskig story, repetitiva uppdrag, områden återanvänds konstant, själlösa karaktärer och ett ensidigt dialogsystem. Apropå dialogsystemet – du kan nu bara välja mellan tre svar; Munter, sarkastisk/rolig, eller arg/ond. Du har ingen aning av vad din gubbe kommer att säga, så i princip spelar det ingen roll vad du än väljer. Det verkar även som ditt val inte ens har nån betydelse för man tycks få samma utgång oavsett med den enda skillnaden på tonläge. Här är en rolig bild som illustrerar dåtidens mustiga rollspel till det själlösa nutida som Dragon Age II ger oss och för att även få in inblick i dialogträdet:

För större bild, klicka på bilden (det är inte min bild, hittade den på ett forum)

För att inte snacka om striderna, eller om den nu helt obefintliga nödvändigheten till taktik. Från Origins klassiska rollspelsregler med tärningskast i turbaserad manér till nu extremt hjärndöd hack & slash som inte ens har mage att se bra ut. Det tunga medeltida svärdsvingandet är som borta och har ersatts av ett anime fighting system som hämtat ur Dragon Ball.

Det är som man vill gråta. Här hade vi rollspelsälskare kunnat få fortsätta vår saga i Dragon Age världen mot storslagna äventyr med drivor av banditer och mystiska varelser att hugga ihjäl, men istället trampar EA över hela designen och istället får vi ett sjukligt “casualiserat” spel utan varken episka slag eller ett intressant rollspelande.

Rekommenderas verkligen inte, vänta hellre på The Witcher 2 som släpps nästa månad.

/Thomas

Ps. Man märker att det är ett typiskt EA-spel med tanke på antalet Dlc’s detta spelet erbjuder, och det ens innan det hade hunnit släppas.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: